Ο Κυριάκος είναι μαθητής Β’ λυκείου σε ένα μικρό σχολείο στο Καλαμπάκι Δράμας. Όπως εξηγεί, ενώ ξεκινάμε τη συζήτησή μας, με μόλις 60 μαθητές και μαθήτριες, το κλίμα στο σχολείο είναι πολύ όμορφο και τους επιτρέπει να υπάρχει ανοιχτή επικοινωνία και να είναι κοντά με τους καθηγητές, τις καθηγήτριες τους και τον διευθυντή του σχολείου. “Συνεννοούμαστε, έχει και πιο χαβαλέ το σχολείο, στις δράσεις, είναι διαφορετικό”, λέει χαρακτηριστικά.
Ο Κυριάκος έχει επιλέξει να ακολουθήσει τη θετική κατεύθυνση και θα ήθελε να σπουδάσει μηχανολόγος-μηχανικός αεροσκαφών. Παράλληλα, του αρέσει ήδη να ασχολείται με σχετικές δραστηριότητες και να επισκευάζει μοτοσυκλέτες. Αν και ο χρόνος είναι πιεσμένος, όπως εξηγεί, λόγω της πολύωρης μελέτης για τις πανελλήνιες εξετάσεις, στον ελεύθερο χρόνο του, του αρέσει να πηγαίνει βόλτες με τους φίλους του.
Την πρώτη φορά που ο Κυριάκος συμμετείχε στο πρόγραμμα, στόχος των εκπαιδευτικών ήταν οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν τον τρόπο υλοποίησης του προγραμματος και να αποκτήσουν μια πρώτη εικόνα. Για τον σκοπό αυτό, επέλεξαν να τους/τις φέρουν σε επαφή με επαγγελματίες διαφόρων “γνωστών” στην τοπική κοινότητα, κλάδων. Μίλησαν, όπως μας αφηγείται με έναν γεωπόνο, καθώς στην περιοχή τους πολλοί κάτοικοι ασχολούνται με τη γεωργία. Αυτό που εντυπωσίασε τον Κυριάκο και τους συμμαθητές/τριές του, ήταν το γεγονός ότι μέσα από τις συζητήσεις τους με τους/τις μέντορες, ανακάλυπταν νέες πτυχές ακόμα και για τα επαγγέλματα που ήδη γνώριζαν. Αναφερόμενος σε μια live ομαδική συνεδρία με γεωπόνο εξηγεί, “Επειδή την ξέραμε ήδη την δουλειά, αυτο που είχε εντυπωσιάσει τότε όλη την τάξη ήταν ότι είδαμε πώς μπορεί να εξελιχθεί διαφορετικά αυτό το επάγγελμα. Είχαμε δει μια γεωπόνο που δεν το είχε πάει αποκλειστικά στις τοπικές καλλιέργειες, καλαμπόκι, ντομάτες. Είχε βάλει πολλά στρέμματα με αρωματικά φυτά, είχε κάνει μια σελίδα στο ίντερνετ, τα επεξεργαζόταν και τα πουλούσε, είδαμε μια άλλη οπτική απ΄το επάγγελμα.“
Καθώς οι μαθητές και οι μαθήτριες συνέχισαν να παρακολουθούν το πρόγραμμα, μπόρεσαν να εξερευνήσουν κι άλλους επαγγελματικούς κλάδους, πιο κοντά στα ενδιαφέροντά τους. Ο Κυριάκος, απευθύνθηκε στην καθηγήτρια η οποία ήταν υπεύθυνη για την υλοποίηση του προγράμματος στο σχολείο του και ζήτησε να συνομιλήσει με έναν μηχανολόγο-μηχανικό αεροσκαφών, όπως και έγινε. Ο συγκεκριμένος μέντορας είχε ξεκινήσει τη σταδιοδρομία του στο στρατό, όπως θα ήθελε και ο Κυριάκος, ωστόσο στη συνέχεια επέλεξε να ακολουθήσει μια διαφορετική πορεία εντός του κλάδου, άγνωστη ως τότε στον νεαρό μαθητή. Μέσα από αυτή την ομαδική συνεδρία, ο ίδιος και οι συμμαθητές/τριές του μπόρεσαν να γνωρίσουν καλύτερα πτυχές και προοπτικές του επαγγέλματος αυτού που αγνοούσαν, ενώ ο ίδιος εξηγεί ότι μπόρεσε έτσι να καταλάβει ότι όντως αυτή είναι μια επαγγελματική πορεία που του αρέσει. “Τον ρωτήσαμε αν μπορεί να μας περιγράψει περίπου τη δουλειά του και μέσα σε αυτα που μας περιέγραψε υπάρχει και η φυσική που μου αρέσει πάρα πολύ, υπάρχει και το σχέδιο που θα έχω ως μηχανολόγος”.
Μια ακόμα συνεδρία που έκανε εντύπωση στον Κυριάκο, ήταν με έναν χημικό μηχανικό, την οποία είχαν ζητήσει να πραγματοποιήσουν συμμαθητές/τριές του που ενδιαφέρονται για το αντικείμενο αυτό. Ο μέντορας τους ανέδειξε πολλούς διαφορετικούς κλάδους στους οποίους μπορεί να απασχοληθεί ένας χημικός μηχανικός, ενώ τους μίλησε και για τη δική του εμπειρία ως εργαζόμενος στη βιομηχανία. Η συνεδρία επηρέασε ουσιαστικά τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες του Κυριάκου οι οποίοι/ες, όπως εκείνος εξηγεί είτε προσανατολίστηκαν πιο θετικά προς αυτό τον κλάδο, είτε αναθεώρησαν σχετικά με αυτήν την επιλογή και άφησαν ανοιχτά τα ενδεχόμενα μιας εναλλακτικής επαγγελματικής πορείας.
Μια ακόμα συνεδρία που συγκράτησε ο Κυριάκος ήταν σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη. Ο μέντορας, εργαζόμενος στον χώρο της πληροφορικής και του AI, μίλησε αναλυτικά και επεξηγηματικά στους μαθητές και τις μαθήτριες και όπως μας εξήγησε ο Κυριάκος, αν και το θέμα τους ήταν σχετικά άγνωστο και κάπως μπερδεμένο, ήταν ωραία καθώς έμαθαν κάτι καινούργιο.
Τόσο ο Κυριάκος όσο και οι συμμαθητές/τριές του, μπόρεσαν να αποκτήσουν μια πιο σφαιρική εικόνα για τους διάφορους κλάδους που τους/τις ενδιέφεραν. Οι μαθητές/τριες που είχαν μια εικόνα του τι θα ήθελαν να ακολουθήσουν βοηθήθηκαν ιδιαίτερα, καθώς ακούγοντας περισσότερα για τον σχετικό κλάδο μπορούσαν να αποκτήσουν μια πιο ρεαλιστική εικόνα και είτε απέρριπταν την επιλογή τους είτε τους άρεσε ακομα παραπάνω και το κυνηγούσαν με μεγαλύτερη σιγουριά. Κλείνοντας, ο Κυριάκος μίλησε για τους μέντορες και μοιράστηκε ότι ήταν πάντα πολύ δεκτικοί στο να λαμβάνουν ερωτήσεις και να απαντήσουν σε κάθε απορία, ενώ τους μιλούσαν πάντα αναλυτικά για το πώς είναι οι σπουδές και ποια είναι η εξέλιξη που μπορεί κανείς να έχει σε όποιον κλάδο επιλέξει.
Ο ίδιος ελπίζει να σπουδάσει Μηχανολόγος-μηχανικός αεροσκαφών στον στρατό και να εξελιχθεί σε αυτό, ειδικευόμενος με τον καιρό σε συγκεκριμένα αεροσκάφη.